معرفی مته ته کونیک و آشنایی با این مته پر کاربرد

مته ته کونیک نوعی مته است که به علت شکل مخروطی انتهایش به این نام خوانده می شود. مته گرد بر ته کونیک توسط فردی آمریکایی به نام استیون ای مورس در سال ۱۸۶۱ اختراع گردید. در سال ۱۸۶۳ نیز ثبت اختراع این محصول انجام پذیرفت. استانداردی تحت عنوان مورس، مقدار شیب و میزان مخروطی بودن این مته را مشخص می نماید. طبق این استاندارد در بازار مته ته کونیک با مورس های متفاوت تولید شده و موجود می باشد.

آلیاژهای به کار رفته در ساخت مته ته کونیک

به منظور ساخت این نوع از مته، فلزات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. تعدادی از این فلزات سخت عبارتند از: فولاد، کاربید و تنگستن. با این حال مهمترین فلزی که جهت ساخت مته های کونیک استفاده می شود، فولاد تندبر یا HSS است.

آشنایی با اجزای مته گرد بر کونیک

یک مته گردبر کونیک از سه جزء تشکیل شده است: اولین بخش، دنباله مورس می باشد که نقطه متصل شدن مته به گلویی دستگاه می باشد. دومین قسمت، بدنه مته است که به صورت سطحی شیاردار می باشد. سومین بخش مته فاز نام دارد و جزئی است که عمل براده برداری را انجام می دهد.

مته کونیک، نوعی پرکاربرد از مته های گردبر

نکات ایمنی حین سوراخکاری

در هنگام استفاده از مته ته کونیک بایستی به این نکته توجه داشته باشید که سرعت دریل حتما روی دور کند باشد. ضمنا در زمان استفاده از این مته بایستی به کمک مایع خنک کننده دمای مته را کنترل نمایید تا حرارت بالا نرود. در ضمن توجه داشته باشید که سوراخکاری را به کندی انجام دهید تا فشاری به مته گردبر کونیک وارد نشده و دما نیز افزایش پیدا نکند.

 

برای خواندن مطالب بیشتر در خصوص مته ته کونیک و مته گردبر کلیک کنید.

اگر می‌‌خواهید نسخه pdf این مقاله را داشته باشید، لطفا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *