چرا باید از مته مخصوص گردبری آهن استفاده کنیم؟

در بعضی موارد با مته های معمولی نیز می توان همان سوراخی را ایجاد نمود که مته مخصوص گردبری آهن ایجاد می کند. با این تفاوت که گردبر هم در هزینه صرفه جویی می نماید و هم در زمان کوتاه تری عملیات سوراخکاری را انجام می دهد. ضمن اینکه با دقت و کیفیت بالاتری نیز سوراخکاری را انجام می دهد. در واقع مته مخصوص گرد بری آهن نیازی به برش تمام سطح ندارد بلکه با ایجاد برشی محیطی، سوراخکاری را انجام می دهد. در نهایت نیز با برداشتن برش دایره ای ایجاد شده از روی سطح، به عملیات سوراخکاری پایان داده می شود.

کاربرد های مختلف مته گرد بر

استفاده از پیش مته در برش با مته مخصوص گردبری آهن

مته مخصوص گرد بری آهن عموما دارای پیش مته می باشد. در واقع پیش مته روی سطحی که قرار است برش داده شود ایجاد سوراخ می نماید. این سوراخ سبب می شود تا گردبر در جای خود محکم گردد و در حین کار روی سطح لیز نخورد. در واقع پیش مته سبب می شود تا ایمنی کار بالا رود. سرانجام نیز سوراخکاری توسط مته گردبر انجام خواهد پذیرفت.

عیب بزرگ مته کبالت دار و روش صحیح استفاده از آن

گرد بری آهن توسط انواع مخصوصی از مته صورت می پذیرد. یکی از انواع مته مخصوص گردبری آهن، مته گردبر ۸ درصد کبالت می باشد. این مته علی رغم داشتن مزایای فراوان، عیب بزرگی نیز دارد. این عیب شکنندگی بالای آن می باشد. در صورتی که هنگام کار با مته های کبالت دار دقت لازم وجود نداشته باشد، احتمال شکستن مته بالا خواهد بود. بنابراین هنگام برش دادن با گردبر خصوصا این نوع مته بایستی با زاویه مناسب سوراخکاری را انجام داد. همچنین نباید فشاری بیش از حد را به قطعه وارد نمود. به این علت که فشار بیش از حد سبب شکستن مته گرد بر می گردد.

 

برای خواندن مطالب بیشتر در زمینه آشنایی با مته گردبر کلیک کنید.

اگر می‌‌خواهید نسخه pdf این مقاله را داشته باشید، لطفا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *